Lydbølger vs. Lysbølger (2024)

Siste svar: 22.10.2007

Q:

Jeg hørte dette fra en venn, farge har lyd. fra det jeg tror jeg forstår, hvis materie er kondensert vibrasjon og pigmenter har forskjellig vekt, vil intensiteten av vibrasjoner i hvert pigment forårsake en viss tone. jeg trenger avklaring takk.
- matt (22 år)
hudson valley c.c., Albany

EN:

Matt -
Nøkkelbakgrunnen for dette spørsmålet er naturen til lydbølger og lysbølger. Du har rett i at lydbølger er en vibrasjon som beveger seg gjennom et objekt, inkludert "kondenserte" ting som faste stoffer og væsker. I faste stoffer kan disse bølgene bestå av enten alternerende komprimerte og strakte områder, eller områder som svinger sidelengs, sammenlignet med retningen bølgen beveger seg. Lys er en bølge av oscillerende elektriske og magnetiske felt vinkelrett på retningen det går. Lys kan bevege seg fint gjennom et vakuum, som kan ha felt i seg, men det kan ikke være lyd i et vakuum
fordi det ikke er noe der å svinge.

Hørbar lyd har frekvenser som dekker et veldig stort område, fra omtrent 20 Hz til 20 000 Hz, noe som betyr at trykket ved øret ditt svinger frem og tilbake 20 til 20 000 ganger per sekund. Hver frekvens gir en annen hørbar tonehøyde. Synlig lys har frekvenser fra rundt 4*10^14 Hz til rundt 8*10^14 Hz. Hver frekvens gir en litt annen synlig farge. Ikke bare er lysfrekvensene mye høyere, men den høyeste er bare omtrent det dobbelte av den laveste. Lydfrekvensene er mye lavere, og den høyeste er tusen ganger høyere enn den laveste. Så du kan se at det ikke er noen direkte samsvar mellom lyd- og lyssvingninger.

Hvis du lurer på hvilken effekt pigmentene (lysabsorberende stoffer) i et materiale har på typen lyder som kommer fra det, er svaret som regel: ikke mye. Det er ikke mye sammenheng mellom frekvensene av lys som noen pigment absorberer og frekvensene av hørbar lyd det kan absorbere eller sende ut. Fargen på et pigment er også egentlig ikke forbundet med tettheten eller stivheten til molekylene, som påvirker hvordan lyden beveger seg. Mange forskjellige vanlige pigmenter er organiske forbindelser med tettheter ikke så langt fra 1 gram/cm^3, men disse gir en hel rekke forskjellige farger.

På en annen måte. Musikere refererer ofte til lyd som å ha farge. Dette refererer til et annet konsept enn fargen som pigmenter gir. Når du overlapper forskjellige rene lydtoner, høres den totale effekten annerledes ut, men har samme grunntone. For eksempel høres en trompet helt annerledes ut enn en fløyte selv om begge spiller samme tone. Forskjellen (eller fargen) kommer fra høyere frekvenser (kalt harmoniske) som instrumentet legger til grunntonen.

Adam og Mike

(publisert 22.10.2007)

Oppfølging #1: lyd og farge

Q:

Hallo! Jeg er respektfullt uenig og foreslår følgende hypotese...Hvis du måler frekvensen til Middle-A, vil du høre lyd på 220 Hz. Å høre A en oktav opp, vil gi en frekvens på det dobbelte av forrige oktav, derfor 440 Hz. Så vi kan trygt si at du får hele området til en oktav mellom X og 2X der X er lik frekvensen. La oss nå se på den laveste frekvensen av lys i det såkalte synlige spekteret (~400 THz), som er en dyp, mørkerød. Sammenlignet med den høyeste frekvensen av lys i det synlige spekteret (~800 THz), som grenser til ultrafiolett, ser vi en annen X til 2X rekkevidde! Jeg foreslår at på denne måten kan enhver musikk representeres i farger, og jeg mistenker at dette er hvordan musikalske servanter er i stand til å "se musikk i farger". Dette inkluderer personer som hevder å synge en bestemt tone nøyaktig på forespørsel uten å ha hørt en referanse på forhånd. Hilsen, Heliac
- Anonym

EN:

Du har tatt en bestemt hørbar oktav og vist at det er et enkelt matematisk kart mellom den og det synlige frekvensområdet. Hvordan representerer du de andre 9 oktavene eller slik at vi kan høre?

Her er et annet spørsmål: er det noen studier av noe slag som viser at den mentale sansen som forbinder lyder og farger faktisk passer til det spesielle kartet du har nevnt?

Mike W.

(publisert 31.08.2009)

Oppfølging #2: lyd vs. lys

Q:

Det er sant at lyd og lys er like bare i den grad de begge er bølger. De er iboende forskjellige på grunnlag av at lys er elektromagnetisk stråling. Den krever ikke noe medium og kan derfor forplante seg gjennom både ekstremt sparsomme - plass, øvre atmosfære - og ekstremt tette - plast, vann - miljøer. Lyd krever imidlertid tilstrekkelig medium. Det er nødvendig å ha samspillet mellom molekyler i mediet med andre molekyler i mediet. Dette er grunnen til at ved å avbryte mediet med tette gjenstander som skum, kan ikke interaksjonen mellom molekyler på den ene siden av avbryteren overføres til de på den andre siden av avbryteren og kan til og med absorberes av avbryteren. Man kan kanskje si at lys kan blokkeres også, og de ville ha rett. Et blad av et eiketre absorberer lys og reflekterer lys. Skoger er mørkere enn å stå på et hustak på en skyfri dag. Men forplantningen av lyd som er i et medium av luft, betyr at den er avhengig av sitt eget medium for å overføre sin forplantning til et annet sted. Fordi lys ikke har et medium, kan det sendes gjennom objekter på en måte som lyd ikke kan. LYD KREVER MIDDELS.
- Wilson (19 år)
Charlotte, NC

EN:

Det du sier er sant.

Mike W.

(publisert 24.01.2011)

Oppfølging #3: høre Tesla-resonatorer

Q:

Ok, så vi vet at lyd krever et medium og lys ikke. Glem det et øyeblikk og tenk på følgende: Tesla-resonatorer for eksempel. Den sender ut elektromagnetisk energi med sin resonansfrekvens, vanligvis i det høye RF-spekteret. Hva om resonansfrekvensen var for eksempel 500Hz. Ville du HØRE det når det resonerer? Hva om resonansfrekvensen var 4*10^6Hz? Ville det avgi farge siden lys tross alt er elektromagnetisk energi og resonatoren sender ut den EM-energien med en synlig frekvens?
- Harrison (22 år)
Bloomfield, MI, USA

EN:

Hvis jeg forstår rett, er en Tesla-resonator en type elektromagnetisk bølgeleder. Selv om du ikke ville høre den elektromagnetiske bølgen direkte, kan du høre noen vanlige lydbølger skapt av spenninger og tøyninger i resonatoren når EM-bølgen reiste gjennom den. Hvis EM-bølgen var på 500 Hz, ville den laveste frekvenslyden vært på 1000 Hz, siden spenningen fra EM-feltene er den samme hvis du snur retningen deres. For å få ut 500 Hz lyd må du kjøre et annet element enn Tesla-resonatoren. Enhver form for høyttaler ville gjøre det.

4*106Hz er langt under det synlige frekvensområdet. Hvis du lager en bølgeleder for synlig lys, for eksempel med fiberoptikk, kan du selvfølgelig se lyset som kommer ut. Jeg ser ikke en god måte å lage den slags bølgeleder med Tesla-resonator, spesielt når det er så bedre alternativer.

Mike W.

(publisert 06.08.2013)

Oppfølging #4: synestesi

Q:

Som svar på kommentaren om at man kan se farger når man hører en lyd. dette kan være et nevrologisk fenomen kjent som synestesi. Jeg har denne tilstanden. Det er når sansene krysses, der stimulering av én sans kan ufrivillig aktivere en annen sans.
- Laura (38 år)
Atlanta, GA, USA

EN:

Takk!

Mike W.

(publisert 02.08.2016)

Relaterte spørsmål

  • Ville en blikkboks-telefon fungere i verdensrommet?

  • Bølger på en gitarstreng fanget på kamera

  • Hørende naboer

  • Er det et øyeblikks stillhet like etter at lydmuren er brutt?

  • Dopplerskift og vind

  • tetthet og lydhastighet

  • hundeparkstøy

  • støydempende hodetelefoner

  • Vannbølger og lysbølger

  • lys som sprer lyd

Fortsatt nysgjerrig?

Utforsk spørsmål og svar i relaterte kategorier

  • Egenskaper til lyd
Lydbølger vs. Lysbølger (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Edwin Metz

Last Updated:

Views: 5978

Rating: 4.8 / 5 (78 voted)

Reviews: 93% of readers found this page helpful

Author information

Name: Edwin Metz

Birthday: 1997-04-16

Address: 51593 Leanne Light, Kuphalmouth, DE 50012-5183

Phone: +639107620957

Job: Corporate Banking Technician

Hobby: Reading, scrapbook, role-playing games, Fishing, Fishing, Scuba diving, Beekeeping

Introduction: My name is Edwin Metz, I am a fair, energetic, helpful, brave, outstanding, nice, helpful person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.